top of page
Ytringen.jpg

NYHETER FRA VIKNASLIPEN

Viknaslipen AS

Viknaslipen overleverte onsdag 12.09.18 sitt bygg nummer 48 «Optimist» til reder Kåre Husebø på Sola.


«Optimist» er 10.98 meter lang, har en bredde på 4,70 meter og er konstruert av Marin Design. Serien heter MD 36 Fish. Totalsum for ferdig rigget fartøy er rundt 10 millioner kroner.

Verftet I Hansvika har levert mange båter i denne serien, men dette er det første fartøyet levert av Viknaslipen som er bygd som reketråler.





MD 36 er kompakte båter bygd for å kunne driftes av én mann, men har godkjenning for et mannskap på tre. Båten inneholder skipperlugar samt en tomannslugar.


Båten leveres med en Deutz diesel BF 6 M 1015 med Finnøy propell og gir fra Frydenbø AS, en noe større motor enn hva som er standarden i disse båtene. Dette er gjort for å få større slepekraft under tråling. Videre er båten utstyrt med PMH 50 HK sidepropell forut og Sleipner 30 HK sidepropell akter. Nettrommel, ankervinsj og teinehaler er fra Lorentzen, Sole marine aggregat er levert av JB Systems AS i Rørvik.




Båten er oppkalt etter en av mine tidligere båter. Jeg trapper ned driften ved å kjøpe mindre båt, ler rederen fra Sola, som selger 90 prosent av fangsten sin fra egen kai i Hafrsfjord gjennom firmaet Hafrsfjord Skalldyr og Fisk.

Kåre Husebø har planer om å ta en tur til Lofoten kommende vinter, mest for opplevelsen sin del.


Det hadde vært fint å få med seg den opplevelsen, båten er testet og slepekraften er «god og vel så det» med tanke på tråling, men jeg har også muligheten til å fiske med garn slik båten er rigget, sier Kåre Husebø.

Med seg på deler av etappen sørover til hjemmehavna har han fått med seg en representant fra Brommeland Elektronikk AS, som har levert elektronikken ombord.


Første etappe med «Optimist», som er oppkalt etter meg selv, går til Stokksund for å ta ombord fiskeutstyr, forteller rederen.

Viknaslipen leverte med dette sin andre båt på under to uker, og har ytterligere 3 under bygging ved verftet i Hansvika

Viknaslipen AS

Viknaslipen overleverer tordag 27.06.19 sitt bygg nummer 47 til den lokale fiskeren Odd Kristian Myhre i Vikna, og inviterer i den forbindelse sine underleverandører til feiring ved slipen i Hansvika.


BN 47 har fått navnet «Hav», har en lengde på 10,99 og en bredde på 4,70 meter.

Marin Design AS på Kolvereid har konstruert båten, som er rigget for garnfiske.

Båten er av typen MD 36 FV, med slingrekjøler produsert og montert av Viknaslipen AS for en behageligere hverdag i tung sjø.


Fartøyet har en totalkostnad ved bestilling i dag på rundt 10,5 millioner kroner.

«Hav» leveres med to tomannslugarer, bysse, messe og bad.


Lasterommet er på 24m3, og rommer inntil 17 containere som letter transporten.

Lasterommet er også klargjort for bulk med skyveskott.


Total byggetid for fartøyet er i underkant av et halvt år.


Fremdriftssystemet ombord består av en Scania D9 femsylindret rekkemotor på 300 HK koblet med et Marine Gear 168 C. Drivlinjen er levert av Nogva Motorfabrikk.


Også denne gang har mange lokale aktører bidratt i byggingen

De lokale firmaene Elcom og Navteq har stått for henholdsvis elektrisk installasjon og installasjon av elektronisk utstyr og instrumenter, mens Bjarne Hopen verkstad har levert aluminium til nybygget.


Den lokale rederen har også tidligere fått bygget båt hos Viknaslipen, BN 6 «Havblomst» på 12,98 meter ble satt i drift i 2008, og rederen har vært veldig fornøyd med denne.





«Havblomst» har fungert godt, og i samarbeid med Viknaslipen har vi funnet de beste løsningene for «Hav». Det er en stor fordel å bygge hos et lokalt verft, og med fleksibiliteten jeg har blitt møtt med hos verft og underleverandører har vi gjort grepene som trengs underveis for at båten skal bli akkurat slik jeg vil ha den, sier Odd Kristian Myhre.
Han forteller videre at det er sønnen Olav som blir skipper på nybygget, mens han selv skal drive videre med «Havblomst».
Olav blir ferdig med utdannelsen i disse dager, og har vært med på å utforme det nye fartøyet fra første dag. Han har vært med på fiske siden han kunne gå, og er allerede en meget erfaren fisker. Vi har én fisker og én lærling med som mannskap i tillegg, forteller han.

Viknaslipen har tre bygg som skal leveres før februar 2020, og har nylig tegnet kontrakt med Havbåra AS, Myre i Vesterålen om bygging av en 19 meter lang fiskebåt som vil sikre full sysselsetting i hele 2020, men har fortsatt rom for flere oppdrag.


Viknaslipens årsresultat for 2018 er positivt for første gang på flere år, og verftet er godt rustet for fremtiden. Vi vurderer nå bygging av nye haller for produksjon av mindre fartøy og deler for å frigjøre eksisterende haller til produksjon av de større båtene.



Alle våre fartøy bygges i sin helhet i våre lokaler i Hansvika.


UTSYRSLISTE BN 47 «Hav»

Scania D9 R5 hovedmotor 300 HK

Marine Gear 168 C, levert av Nogva Motorfabrikk

Sole Diesel hjelpemotor levert av JB Systems AS


Tankkapasitet:

2900 liter brennolje, fordelt på to tanker

1400 liter ferskvann

350 liter septik


Lasterom på 24m3, 17 transportcontainere, klargjort for bulk med skyveskott

Lorentzen garnhaler 1200 kg kapasitet

Lorentzen greiebom og garngreier

Sløyekar, garnrenne og dekksutstyr levert av Viknaslipen

Lyskaster Semaz

TMP 500 kran levert av Damgård Fishing AS

Viking sikkerhetsutstyr levert av Moen Industributikk Rørvik

Aluminium er levert av Norsk stål as og Bjarne Hopen verksted.

Sidepropell baug 50 HK levert av Petter Marine

Truster akter 30 HK levert av Sleipner

Ankervinsj 1000 kg fra Lorentzen

Skipperstol Nor Sap 800

Styreanlegg fra Sleipner

Pumpesystem og pumper levert av KCL

Firepro brannslukningssystem fra Florø Brannservice

Vinduer levert av Ertec

Dører levert av Libra

Viknaslipen AS

Viknaslipen AS i Rørvik overleverte fredag 31. august byggenummer 44 Vikabas til rederiet Vikahav AS i Roan.


Vikabas er det største fartøyet som er produsert ved Viknaslipen, og er et toppmoderne redskap skreddersydd rederiets arbeidsoppgaver for oppdrettere langs Trøndelagskysten.

Med sine 19 meters lengde, åtte meters bredde, tre rom på 50m3 for transport av levende rensefisk, 3 FNC vaske-ROV til vasking av nøter og tre kraner er båten klar til å håndtere de fleste utfordringer.


Vi måtte være med på satsinga innen næringa, og Vikabas er bygd for å møte framtidas krav, fortalte reder Frode Viken dagen før overleveringen.



Med en byggetid på nesten 19 måneder er dette også den mest avanserte båten vi har produsert i Hansvika, og med en lengde på over 15 meter har Sjøfartsdirektoratet vært her på jevnlig kontroll av byggeprosessen.


Viknaslipen har for tiden tre båter under bygging, og ytterligere to er kontraktsfestet.

Disse er av mindre størrelse enn Vikabas, men verftet er klare for nye utfordringer med tilsvarende størrelse.


Vikabas vil få hjemmehavn i Roan, men firmaet Vikahav as har arbeidsområde fra Namsen i nord til Hitra/Frøya i sør.


Bildet viser reder Frode Viken flankert av Stig Morten Paulsen (til venstre) og Mikal Nordheim fra Viknaslipen AS.

Har du/dere interesse av Viknaslipen eller Vikabas er telefonnummeret 74 39 00 52, eventuelt kan daglig leder nås på 91 86 56 97.

bottom of page