top of page
Ytringen.jpg

NYHETER FRA VIKNASLIPEN

  • vigdis30

Updated: Feb 21

Sommerferien 2021 er lagt bak oss og det er så langt 17 kvinner og menn tilbake på Viknaslipen. Flere i arbeidsstokken kommer fortløpende på plass, og det er med stor glede vi i høst tilbyr norskkurs i arbeidstiden for våre faste ansatte som ikke behersker språket helt. Dette mener vi er en investering både med tanke på arbeidsmiljø og HMS.


I høst har vi 2 nye lærlinger sammen med oss, og vi har startet innkjøring med faglig ledere. Viktig at alt av HMS og verktøyhåndtering sitter som et godt grunnlag til videre arbeid på Viknaslipen AS. Totalt nå så har vi tre lærlinger og forventer en lærling til etter nyttår. Vi ønker å øke vår synlighet i Ytre Namdal og vi ser at arbeidet vi allerede har gjort med tanke på rekruttering virker. Vi skal bli ENDA bedre!


Status bygg 57: Alle delmål før sommeren ble innfridd takket være døkti folk, og vi ser for oss maling i uke 36 før det blir sjøsetting i uke 38-Da blir det selvsagt sjøsettingsfest i Hansvika, Vigdis har lovt blåskjell i tillegg til krabbe på menyen. Vi gler oss!



Status bygg 59: Styrhuset er godt i gang og aluminium er på plass og vi setter fullt fokus fremover. Tett dialog med tegnekontor og reder nå for å være sikker på de siste detaljene er på plass mens det enda er rom for justeringer som f.eks plassering av kraner.


(solbrillene er brukt som effekt under bildesekvens og går ikke under kategorien verneutstyr :P )

  • vigdis30

Presentasjon av våre tegnekontor:















Viknaslipen AS bruker per i dag to tegnekontor. Marin Design AS har levert oss tegnepakker både til fiskebåt, arbeidsbåter og katamaraner. Innovation JBA AS har levert oss tegnepakker til hurtiggående båter for personelltransport og arbeidsbåter men også nå en fiskebåt 14.99 meter.





Marin Design AS

Si litt om deres tegnekontor:

Marin Design holder til på Kolvereid i Nærøysund kommune. Antall ansatte er 14 med både variert og god utdannelse og erfaring. Etablert i 2006 og har hatt ei fin utvikling siden.

Hva er deres favorittdesign bygget av Viknaslipen og hvorfor?

Det blir som regel den siste levering til Viknaslipen, bygg 56 Havbåra.

Hva er det med deres design som plasserer dere i toppsjiktet av norsk design av fartøy?

Et godt samarbeid og god kommunikasjon mellom både konsulent, verft og rederi er en av hovedgrunnene til at vi kan si at Ytre Namdal ledende i Norge innenfor visse fartøysegment når det kommer til design og bygging.

Hva er de nye trendene med tanke på energibruk, effektivitet, lasteromskapasitet?

Det er vel tydelig at det går mot varierende former for hybridløsninger eller hel-elektrisk på fremdriftsiden. Enda større fokus på optimaliserte skroglinjer samt også optimalisering av lasteromsvolum, spesielt på fiskefartøy.

Båtdesign 2040: Hvilke endringer tror dere vi vil se?

Om en ser på utviklingen fra år 2000 til i dag 2021 (samme tidsinterval) har ikke utviklingen/endringen av utstyret eller fartøytyper vært så enorme. Tror nok vi vil se det samme fremover, hvor sannsynligvis fremdriftssiden (elektrifiskering) og bemanningssiden (autonome fartøy) vil gi de største endringene.


Innovation JBA AS

Si litt om deres tegnekontor:

Innovation JBA AS er per i dag 3 ingeniører som designer, utvikler og konstruerer hurtiggående fartøy, arbeidsbåter, fiskebåter og spesialfartøy, samt annen marinteknisk konstruksjon. Firmaet har aner fra 1999, da det var både designkontor og verft. Vi utfører design, hydrodynamikk/CFD, stabilitet, dimensjonering og dokumentasjon.

Hva er deres favorittdesign bygget av Viknaslipen og hvorfor?

Viknaslipen har bygget flere båter som vi gjerne kunne omtalt som favorittbåt, men vi nevner Taifun i denne omgangen. Både design, utførelse og besetning har imponert mange passasjerer.

Hva er det med deres design som plasserer dere i toppsjiktet av norsk design av fartøy?

Innen hurtiggående fartøy legger vi vekt på å få til de gode kompromissene som gjør at fartøyene går godt i sjøen, kan holde høy fart og samtidig være effektive med tanke på forbruk og utslipp. Samtidig legger vi vekt på førermiljø og båtens egnethet til de oppgaver den skal utføre. Innen arbeids og fiskebåter er det utstrakt dialog med verft og kunde og effektiv spesialtilpasning som gjelder, samt optimalisering med tanke på størrelse på lasterom og ytelser forøvrig. På det nye fiskebåtdesignet som Viknaslipens bygg 59 innehar er det hentet inn kompetanse fra den svært erfarne båtdesigneren Gunnar Flatmo for å optimalisere skroglinjer under vann.

Hva er de nye trendene med tanke på energibruk, effektivitet, lasteromskapasitet?

Trendene trekker i retning av optimalisering, elekrifiskering og hybridisering. Dieselmotorer blir mere effektive og man kan i tillegg redusere forbruk med drivlinje med flere muligheter, for eksempel elektrisk under gitte driftskondisjoner.

Båtdesign 2040: Hvilke endringer tror dere vi vil se?

Det kommer verden til å få se når vi sammen med Viknaslipen tar fram neste generasjon revolusjonerende fiskefartøy.

  • vigdis30

Denne uka ønsker vi å presentere våre ansatte som jobber med motor, rørlegging og mekanikk;


Per-Helge startet i Hansvika i januar 2019 og er BAS for rørlegging og industrimekanikk og har en del oppfølging på prosjekter.

Favorittbåten til Per Helge er : Bygg 56, Havbåra AS

Havbåra er ei flott skute, bra maskinrom og gode løsninger. Funksjonelt og oversiktlig.

Hva er bra med å jobbe på Viknaslipen? Herlige kolleger, motiverende tilbakemeldinger, godt samspill mellom ledelse og produksjon. Trives veldig godt, fin gjeng fra flere nasjoner.

-Hva synes du folk bør vite om Viknaslipen? De flotte produktene vi leverer er helt i Norgestoppen av kvalitet, etsvært sterkt faglig miljø her på

Viknaslipen.



Dette er Robin. Han har jobbet på Viknaslipen AS siden han startet som lærling i industrimekanikk i 2010. I dag er Robin BAS for industrimekanikk og industrirørlegging.


Favorittbåten vi har bygd på Viknaslipen: Bygg 54, Mjåsund.

Det ble et utrolig bra resultat, fungerer meget bra til kunden. Ryddig og oversiktig motorrom.

Det som er bra med å jobbe på Viknaslipen er at det er et godt arbeidsmiljø og vi har påvirkningskraft med tanke på fremdrift og problemløsning.

Hva synes du er viktig at folk lærer om Viknaslipen?

- Her blir båtene produsert fra aluminiumsplate til ferdig resultat, med lokal kompetanse i Hansvikvågen.


Janek har jobbet på Viknaslipen siden 2019, og hans arbeidsoppgaver er ganske varierte. Det kan være alt fra montering, produksjon av deler og trykktesting. Fellesnevner er at det omhandler industrimekanikk.

Favorittbåten til Janek er: Bygg 56, Havbåra AS

Hva er bra med å jobbe på Viknaslipen? Bra folk, varierte oppgaver. Helt perfekt for meg.

- Hva tror du folk ikke vet om Viknaslipen? At vi lager produkter helt fra gunnen av.



Mihhail er en av våre turnusarbeidere og han jobber mest med tig-sveising av rør og rørlegger.

Mihhail sin favorittbåt levert av Viknaslipen er:

Bygg 44, Vikabas

Vikabas er en skikkelig råtass av en båt, så mye rør plassert oversiktig og ryddig på en båt med så stor arbeidskapasitet.

- Hva er bra med å jobbe på Viknaslipen?

Godt samspill mellom fagene, mellom ledelse og produksjon. Får delta aktivt i planleggingen og finner løsninger sammen.




Michael har vært lærling hos oss på Viknaslipen siden august 2019 og nå før sommeren skal han opp til fagprøve i industrirørlegger-faget.

Michael sin favorittbåt levert av Viknaslipen er:

Bygg 56, Havbåra

-Hva synes du er bra med å jobbe på Viknaslipen?

Får jobbe selvstendig, og det er et bredt område med kunnskap her. Tror ikke lokalsamfunnet vet hvor mye kunnskap og kompetanse som befinner seg på Viknaslipen.



Alexander har vært 2 år på Viknaslipen nå, og hans oppgaver her er mekanisk bygging av rør og deleproduksjon til prosjektene.

Alexander sin favorittbåt levert av Viknaslipen er:

Bygg 56, Havbåra

-Hva synes du er bra med å jobbe på Viknaslipen?

Jeg kan jobbe i turnus og får mer tid sammen med familien min. Båter er interessen min og det er svært spennende å være med på byggeprosessen av slike båter vi leverer. Her er alt helt ned til den minste komponent planlagt godt slik at prosjektets sluttresultat skal bli topp kvalitet- slik vi er kjent for.

bottom of page