top of page
Ytringen.jpg

NYHETER FRA VIKNASLIPEN

vigdis30

Updated: Feb 21, 2024

Med dagens utvikling og forventninger mot et grønt skifte kan man fort oppleve at utstyr og fartøy får kortere levetid enn planlagt. Som et godt bidrag til det grønne skiftet tilbyr Viknaslipen i samarbeid med Frydenbø industri og Marin Design en løsning der mindre dieseldrevne fartøyer kan gjøres om til en unik hybridløsning som ikke krever store ombygginger eller gir begrensninger på arbeidsoppgaver eller rekkevidde.


Sinkaberg Hansen iverksetter nå hybrid inline retro-fit fremdriftsløsning på deres servicebåt Brønnøyværingen, et tradisjonelt ettskrogs fartøy på 10 meter. Konsernsjef Svein Gustav Sinkaberg verdsetter at selskapet jobber i et bredtspekter for økt bærekraft. "rask igangsetting av faktiske bidrag til det grønne skiftet er vår strategi. Akkurat denne satsingen vil bli en pilot for fremtidige investeringer i Sinkaberg hansen AS"

Brønnøyværingen er ankommet Viknaslipen og har tatt plass i nedre hall klar for ombygging til hybrid drift.











Hva innebærer Inline retro-fit klimamessig?

Beregninger for Brønnøyværingen viser mer enn et halvert dieselforbruk, fra 90.000 til om lag 44.000 liter per år. Betydelig for miljøet, og de som opererer båten vil få en mer stille arbeidsdag. Inline i sammenhengen betyr at en ny elektromotor står på samme aksling som dieselmotoren, slik at brukerne opplever en så sømløs overgang mellom fremdriftskildene som mulig. For å redusere kostnadene ved å "bytte motor" er løsningen konstruert slik at man ikke trenger å flytte eller skifte eksisterende dieselmotor eller akselsystemer i fartøyet.

"Erfaringene blir interessante å følge, og vi har flere tilsvarende båter klare for modifisering. Lavere driftsutgifter er åpenbart, men også stor besparelse i vedlikehold", sier teknisk leder i Sinkaberg Hansen Hallgeir Pedersen.

Frydenbø Inline retro-fit er en bærekraftig fremdriftsløsning som sørger for optimal utnyttelse av energi og gir store besparelser i drivstoff-utgifter, reduserer antall driftstimer og maksimal utnyttelse av virkningsgrad på motor gir også besparelser i forhold til utvidet levetid- samt reduserte kostnader relatert til service og vedlikehold på den konvensjonelle dieselmotoren.

"Elektromotoren er spesielt utvalgt på grunn av høy driftsikkerhet og effektivitet", sier John magne Kårstad fra Frydenbø Industri.

Brønnøyværingen er en av 5 servicebåter Sinkaberg Hansen bestilte hos Viknaslipen i 2015, båtene ble innsatt med FPT N60 370-motorer med HVP83-gir levert av Frydenbø Industri og Helset 3H70 900 propellanlegg. Våren 2018 vedtok IMO, den internasjonale sjøfartsorganisasjonen en ambisjon om at klimagassutslipp fra skipsfart minst skal halveres innen 2050, samt deretter nå null så raskt som mulig. Vi på Viknaslipen er stolte av å være en aktør i det grønne skiftet og takket være et mangeåring godt samarbeid med Frydenbø Industri nå kan iverksette Inline retro-fit på Sinkaberg Hansen`s Brønnøyværingen.


"Vi synes det er svært spennende å være med på og utvikle båter vi tidligere har bygd og ta de med inn i fremtiden rustet for å delta i det grønne skiftet". Mikal Nordheim, Viknaslipen AS.

Se også:



vigdis30

Agnar Holding AS har nok en gang vist oss tillit, og denne uka har vi levert en flott 14.90*6,5 meters fiskebåt til Sørreisa


Agnar Angel og familie fikk overtatt et prosjekt i Polen da første Aud-Jorunn ble bestilt, VS bygg 45. https://www.viknaslipen.no/ms-aud-jorunn

17.12.2019 skrev vi nok en kontrakt med Agnar Holding, denne gangen med helt skreddersydde løsninger av en engasjert reder som visste hvordan han ville ha det og kunne delta helt fra starten av prosjektet.

Båtlevering er ikke noe vi tar lett på, så i forrige uke ble det kakefest og overlevering av bilde og avduking av skilt på skutesiden- et lite Viknaslipen-preg kan vi vel kalle det. Produktene vi leverer er bygd helt fra grunn, fra tegning til ferdig båt og nettopp derfor legger vi sjela i sluttresultatet. Som tradisjonen tilsier ble det noen pek mot reder denne gangen også; sjekk det fine bildet vi fikk montert på skutsida på båten :P



Historien bak dette er en intern spøk der en av våre endringsordrer sendt til Agnar ble besvart med "ta dæ en bolle"









Noen flere bilder fra kakefesten:




Onsdag forlot Aud-Jorunn kai og Agnar, Kent og vår motormann Robin satte kursen mot Sørreisa. Alle vi på Viknaslipen takker for en ryddig og god prosess og ønsker lykke til med følgende ord:

" Det kom to karer på vår dør,

Flotte guta, sku tru dem va brør.

BÃ¥t ville dem ha,

for å feske i Sørreisa.

En båt dem fikk, men så fort det gikk- dem kom tebake gitt!

En båt i Polen, greit nok det.

Men Angel`s villa ha ekte Viknasipen-kvalitet, la det skje!

Aud-Jorunn for andre gang,

hipp hurra vi sang

De gode samtalan vart mang.

Så va det gjort, gikk det egentlig så fort?

En båt ut av vogna og te kai,

gutan va fornøyd da flaggan va i svai.

Skitt fiske oppi Nord;

Masse fesk det mått kom ombord"










Utstyrsliste BN 57 Aud Jorunn


design av Marin Design AS


Scania DI16 625 HK hovedmotor


Finnøy G27 gir 1500 propell 4 blad


2XNogva Deere 42KVA


Styrmaskin Sleipner


Spyleanlegg Nilsfisk levert av TESS


Lensepumpe fra KCL og spylepumper fra Ydra


Elektrisk anlegg inkludert hovedtavler levert av Elcom AS - Rørvik


Elektronikk levert av Navteq, Rørvik


VVS ivaretatt av Wedde Rørservice, Nærøysund


Innredning levert av Stavik Trevare AS, Bud og Flataker Industrier AS, Bud


Skipsvinduer levert av Bohamet, PL


Amco Weba 808 10 TM


Anker- og sikkerhetsutrustning levert av Moen Industributikk


Garnhaler 1800 levert av Lorentsen Hydraulikk


Garngreier levert av Lorentsen Hydraulikk


Aluminium levert av Norsk Stål og Bjarne Hopen Verksted


Gardiner, solskjerming og madrasser levert av LMW AS, Nærøysund


Sengetøy levert av Princess, Rørvik


Jotun maling levert av Moen Industributikk


Hvitevarer fra Power Rørvik










vigdis30

Updated: Feb 21, 2024

Sommerferien 2021 er lagt bak oss og det er så langt 17 kvinner og menn tilbake på Viknaslipen. Flere i arbeidsstokken kommer fortløpende på plass, og det er med stor glede vi i høst tilbyr norskkurs i arbeidstiden for våre faste ansatte som ikke behersker språket helt. Dette mener vi er en investering både med tanke på arbeidsmiljø og HMS.


I høst har vi 2 nye lærlinger sammen med oss, og vi har startet innkjøring med faglig ledere. Viktig at alt av HMS og verktøyhåndtering sitter som et godt grunnlag til videre arbeid på Viknaslipen AS. Totalt nå så har vi tre lærlinger og forventer en lærling til etter nyttår. Vi ønker å øke vår synlighet i Ytre Namdal og vi ser at arbeidet vi allerede har gjort med tanke på rekruttering virker. Vi skal bli ENDA bedre!


Status bygg 57: Alle delmål før sommeren ble innfridd takket være døkti folk, og vi ser for oss maling i uke 36 før det blir sjøsetting i uke 38-Da blir det selvsagt sjøsettingsfest i Hansvika, Vigdis har lovt blåskjell i tillegg til krabbe på menyen. Vi gler oss!



Status bygg 59: Styrhuset er godt i gang og aluminium er på plass og vi setter fullt fokus fremover. Tett dialog med tegnekontor og reder nå for å være sikker på de siste detaljene er på plass mens det enda er rom for justeringer som f.eks plassering av kraner.


(solbrillene er brukt som effekt under bildesekvens og går ikke under kategorien verneutstyr :P )

bottom of page