• Viknaslipen AS

BN 47 HAV

Viknaslipen overleverer tordag 27.06.19 sitt bygg nummer 47 til den lokale fiskeren Odd Kristian Myhre i Vikna, og inviterer i den forbindelse sine underleverandører til feiring ved slipen i Hansvika.


BN 47 har fått navnet «Hav», har en lengde på 10,99 og en bredde på 4,70 meter.

Marin Design AS på Kolvereid har konstruert båten, som er rigget for garnfiske.

Båten er av typen MD 36 FV, med slingrekjøler produsert og montert av Viknaslipen AS for en behageligere hverdag i tung sjø.


Fartøyet har en totalkostnad ved bestilling i dag på rundt 10,5 millioner kroner.

«Hav» leveres med to tomannslugarer, bysse, messe og bad.


Lasterommet er på 24m3, og rommer inntil 17 containere som letter transporten.

Lasterommet er også klargjort for bulk med skyveskott.


Total byggetid for fartøyet er i underkant av et halvt år.


Fremdriftssystemet ombord består av en Scania D9 femsylindret rekkemotor på 300 HK koblet med et Marine Gear 168 C. Drivlinjen er levert av Nogva Motorfabrikk.


Også denne gang har mange lokale aktører bidratt i byggingen

De lokale firmaene Elcom og Navteq har stått for henholdsvis elektrisk installasjon og installasjon av elektronisk utstyr og instrumenter, mens Bjarne Hopen verkstad har levert aluminium til nybygget.


Den lokale rederen har også tidligere fått bygget båt hos Viknaslipen, BN 6 «Havblomst» på 12,98 meter ble satt i drift i 2008, og rederen har vært veldig fornøyd med denne.





«Havblomst» har fungert godt, og i samarbeid med Viknaslipen har vi funnet de beste løsningene for «Hav». Det er en stor fordel å bygge hos et lokalt verft, og med fleksibiliteten jeg har blitt møtt med hos verft og underleverandører har vi gjort grepene som trengs underveis for at båten skal bli akkurat slik jeg vil ha den, sier Odd Kristian Myhre.
Han forteller videre at det er sønnen Olav som blir skipper på nybygget, mens han selv skal drive videre med «Havblomst».
Olav blir ferdig med utdannelsen i disse dager, og har vært med på å utforme det nye fartøyet fra første dag. Han har vært med på fiske siden han kunne gå, og er allerede en meget erfaren fisker. Vi har én fisker og én lærling med som mannskap i tillegg, forteller han.

Viknaslipen har tre bygg som skal leveres før februar 2020, og har nylig tegnet kontrakt med Havbåra AS, Myre i Vesterålen om bygging av en 19 meter lang fiskebåt som vil sikre full sysselsetting i hele 2020, men har fortsatt rom for flere oppdrag.


Viknaslipens årsresultat for 2018 er positivt for første gang på flere år, og verftet er godt rustet for fremtiden. Vi vurderer nå bygging av nye haller for produksjon av mindre fartøy og deler for å frigjøre eksisterende haller til produksjon av de større båtene.



Alle våre fartøy bygges i sin helhet i våre lokaler i Hansvika.


UTSYRSLISTE BN 47 «Hav»

Scania D9 R5 hovedmotor 300 HK

Marine Gear 168 C, levert av Nogva Motorfabrikk

Sole Diesel hjelpemotor levert av JB Systems AS


Tankkapasitet:

2900 liter brennolje, fordelt på to tanker

1400 liter ferskvann

350 liter septik


Lasterom på 24m3, 17 transportcontainere, klargjort for bulk med skyveskott

Lorentzen garnhaler 1200 kg kapasitet

Lorentzen greiebom og garngreier

Sløyekar, garnrenne og dekksutstyr levert av Viknaslipen

Lyskaster Semaz

TMP 500 kran levert av Damgård Fishing AS

Viking sikkerhetsutstyr levert av Moen Industributikk Rørvik

Aluminium er levert av Norsk stål as og Bjarne Hopen verksted.

Sidepropell baug 50 HK levert av Petter Marine

Truster akter 30 HK levert av Sleipner

Ankervinsj 1000 kg fra Lorentzen

Skipperstol Nor Sap 800

Styreanlegg fra Sleipner

Pumpesystem og pumper levert av KCL

Firepro brannslukningssystem fra Florø Brannservice

Vinduer levert av Ertec

Dører levert av Libra